https-3

HTTPS миграция – III част

Мигрирането на уеб сайт към HTTPS е процес, в който са важни както предварителните стъпки в подготовката за самото мигриране, така и стъпките, които трябва да се направят след самия процес. Днес ще опишем всеки един важен момент и действията, които е необходимо да направите точно след миграцията. Тези стъпки не са част от самата миграция, но са логически свързани процеси с нея. Затова ще ги наречем следмиграционни стъпки.

1.Добавете уеб сайта със сигурната връзка в инструментите на търсещите машини

Това е първата и най-важна стъпка, с която трябва да започнете. Ето някои инструменти, които е възможно да използвате:

  • Google Search Console
  • Bing Webmaster Tools
  • Yandex Webmaster
  • Baidu Webmaster Tools

Можете да използвате и всичките инструменти, но е необходимо да смените уеб сайта, защото той вече е пренасочен към https – https://сайтами.сом/. Влезте с вашия достъп в съответния инструмент и въведете новия уеб сайт, като по този начин ще удостоверите, че вие се действителният собственик. Проверката може да бъде и по-проста – с качване на файл на сървъра или с добавяне на код за проверка в изходния код на сайта. Съществуват и някои по-сложни механизми за проверка, свързани с добавяне на запис към услугата на имената (DNS).

google-search-console

google-proverka-sajt

google-alternativna-proverka-sajt

bing-dobaviane-sajt

bing-proverka-sajt

bing-webmasters-tools

Препоръчваме ви обаче да не променяте метода, по който сте свикнали да проверявате сайтовете. Следващите няколко стъпки можете да ги извършите само след успешна верификация.

2. Проверете достъпността на уеб сайта за търсещите машини с “Fetch as Bot”

Тази стъпка е сравнително лесна и можете да я изпълните във всички инструменти, посочени по-горе. Понякога се случва след пренасочване уеб сайтът да бъде недостъпен за търсещите машини. Това е рядко срещано явление, но който го е изпитвал, знае, че е неприятен момент. Необходимо е единствено да проверите дали 2-3 страници от сайта могат да бъдат заредени от търсещите машини. Препоръчваме ви да проверите дали същите страници могат да бъдат показани правилно от търсещите машини с инструмента “Fetch & Render”. Ако възникнат проблеми, ще трябва да потърсите в .htaccess, robots.txt или да се консултирате с хостинг доставчика за съдействие.

3. Прегледайте .htaccess за стари пренасочвания

След като всичко се рендира, прегледайте дали няма останали стари пренасочвания в този файл. Ето няколко примера:

  • Redirect 301 /старастатия.html http://сайтами.сом/новастатия.html
  • Redirect 301 /многостарастатия.html http://сайтами.сом/новастатия.html
  • Във този случай ако влезе потребител или робот ние го пренасочваме към горния адрес, и после евентуално би трябвало да сработи и линка към пренасочване към сигурна връзка. И потребителя минава през 2 пренасочвания така, а не е хубаво да се преминава в излишни такива. Затова горния пример просто може да се направи ето така:
  • Redirect 301 /старастатия.html https://сайтами.сом/новастатия.html
  • Redirect 301 /многостарастатия.html https://сайтами.сом/новастатия.html

Необходимо е много внимателно да прегледате и секциите RewriteRule и RewriteCond за подобни пренасочвания към несигурна връзка и да ги редактирате към сигурна.

ВАЖНО! Препоръчваме ви след всяка една корекция да тествате дали пренасочването е активирано правилно. За целта можете да използвате програмата curl по следния начин:

curl -I http://сайтами.сом/старастатия.html

Ако има активирано пренасочване, ще видите 301 Moved Permanently и по-долу в Location трябва да е адресът на новата страница. В идеалния случай новата страница ще бъде със сигурна връзка. Ако не е, ще трябва да видите какво активира това пренасочване и да го промените. Всеки резултат, различен от 301 (напр. 302, 200, 404 или 500) означава, че пренасочването не работи и ще се наложи да видите какво е предизвикало грешката.

След като проверите дали всички пренасочвания работят правилно, ви препоръчваме да повторите проверката. Понякога поправянето на едно пренасочване може да промени работата на друго, особено когато са в секции RewriteCond и RewriteRule.

4. Проверете дали в новия уеб сайт е наличен robots.txt

Важно е да проверите дали е наличен файлът robots.txt. Въпреки че рядко се случва да го няма този файл, отстъствието му може да ви изиграе лоша шега. Необходимо е единствено да отворите този файл през браузър по този начин: https://сайтами.сом/robots.txt. Така ще можете да проверите дали е наличен, дали се отваря без пренасочвания, както и да проверите съдържанието му. Може да се наложи да промените параметъра Sitemap в този файл, ако го има, за да укажете, че файлът вече се зарежда през сигурна връзка.

5. Проверете дали е наличен sitemap.xml и го добавете

Всички системи за управление на съдържанието (CMS) позволяват генериране на файл с карта на уеб сайта за роботи (sitemap). Всички връзки след миграцията в този файл би трябвало да сочат към сигурна връзка. Понякога обаче се случва връзките да сочат към старата и несигурна връзка. Необходимо е да заредите файла през браузър от адрес https://сайтами.сом/sitemap.xml, а ако използвате модула на Yoast за оптимизация на адреса – https://сайтами.сом/sitemap_index.xml и проверете как са при вас.

Ако имате стари http връзки, трябва да проверите в документацията на модула как да създадете нов файл с правилните (и сигурни) връзки. Файлът може да е един или няколко. В първия случай ще имате просто карта на страниците, във втория случай обаче ще имате карта с карти на страниците и ще се наложи да проверите всички карти на ръка. Рядко се среща файлът да се намира на сървъра и да е статичен като за създаването му е използван инструмент, но ако сте в такава ситуация, ще трябва да редактирате файла и да промените всички връзки към сигурни. В този случай не променяйте първите адреси – може да сочат към sitemap.org, w3.org, google.com или нещо подобно. Променяйте само тези адреси, които са в секция <loc> или <image:loc>. Ако уеб сайтът ви има карта на страниците за новини или видео (news sitemap, video sitemap), проверете в документацията му какво точно трябва да се промени. След промените добавете файловете с картите в инструментите от 1-ва точка, за да укажете на търсещите машини, че тези карти са налични.

ВАЖНО! Безразборните промени по горните файлове може да направят тези файлове невалидни. Затова променяйте внимателно и направете архив преди всяка промяна.

6. Добавете старите забранени връзки от Disavow tool

Това е само за Google или Bing инструментите от 1-ва точка. Добавянето на нов сайт означава, че той тръгва без такива връзки. Ако старият сайт има връзки от лоши сайтове, които са били прибавяни в тези инструменти, е важно да добавите същия списък и към новия сайт. За всички, които правите миграцията към https сами, това е важна стъпка, ако имате такъв файл. Ако нямате – пропуснете стъпката.

7. Променете адреса на новия сайт в социалните мрежи

Всеки един сайт в днешно време има връзка от социалните мрежи, затова е важно да промените всички адреси към сигурна връзка. Ако разполагате с акаунт в Pinterest, може да се наложи с промяната на уеб сайта да удостовероте, че действително сте неговия собственик с добавяне на файл към сървъра или в кода на сайта. Ако имате Twitter акаунт, може да се наложи да кандидатствате отново за разрешения на техните карти. По подобен начин стои и промяната в други мрежи, като Google Plus, Maps, YouTube или MyBusiness. Запомнете, че е препоръчително да промените всички връзки към новата сигурна връзка.

8. Променете адресите на рекламите към новия сайт

Използването на различни канали за онлайн реклама е почти задължително в днешно време. Изключително важно е да промените адресите на всички реклами към сигурната връзка на вашия уеб сайт. Проверете дали “conversion tracking”-a на рекламните инструменти работи и след мигрирането. Голяма част от тези сайтове имат два адреса – адрес за показване и адрес, към който потребителят бива насочен след клик. Ако единият адрес е http, а потребителят отива към https – не е проблем. Пренасочването обаче отнема време и на мобилно устройство може да отнеме над секунда или две, което ще доведе до по-ниски реализации.

9. Проверете дали услугите на други страни работят

Понякога в сайтовете се включват услуги на други сайтове – може да са HubSpot, Unbounce, Lucky Orange, MailChimp, Crazy Egg и много други. Проверете дали тези инструменти работят и отчитат данни правилно след миграцията. Ако се наложи, направете промени в техните административни интерфейси, за да осигурите коректната им работа.

Това бяха накратко стъпките за осъществяване на цялостния процес по мигриране на сайт към сигурна връзка. В предните статии тук и тук описахме другите стъпки на мигрирането. Ако всичко е протекло нормално при вас, вече би трябвало да се радвате на уеб сайт, който се зарежда изцяло от сигурна връзка. Запазваме си правото да актуализираме този списък, ако нещо се промени в целия процес. В случай че имате въпроси, не се колебайте да ни пишете тук под статиите или в социалните мрежи. Ако смятате, че сме пропуснали някоя стъпка или важна подробност, ще бъдем радостни да актуализираме статиите с вашите ценни препоръки.

Едно мнение за “HTTPS миграция – III част

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *