какво-следва-когато-намаленията-приключат

Януари – най-слабият или най-силният месец за онлайн продажби в годината?

Започваме Новата година със статия от поредицата на Христо Атанасов, в която той ще разкаже повече за това дали наистина януари е най-слабият месец от годината.

След Коледните празници обикновено всички са похарчили парите си за подаръци, за партита и празненства, и потреблението през януари най-често рязко намалява. Това е една теория на голяма част от маркетолозите и много компании (дори такива като Кока-Кола, които обикновено имат фиксирани цени на продуктите и не правят “разпродажби”) прибягват до промоции за да увеличат продажбите.

Обаче както всяко правило, си има и изключения.

Магазините за облекло започват сезонните си разпродажби на зимна стока именно през януари и често януари и февруари са едни от най-силните им месеци в годината равняващи се на декември по оборот.

Ако и вие сте от тях, съветът ми е да подхождате изключително внимателно към разпродажбите и да внимавате да не влизате в режим на “постоянни промоции”. Колкото по-дълги и по-чести промоции правите, толкова по-рядко клиентите ви ще купуват каквото и да било на нормална цена, защото ще очакват намалението съвсем скоро.

Други разчитат на множеството именни дни през януари за да поддържат приличен оборот, предлагайки варианти за подаръци.

Ако сте от тази група и продавате продукти, които са подходящи за подаръци – от парфюми, сувенири, аксесоари, дрехи, цветя, бижута и други, можете да “изстискате” максимум продажби като се подготвите с подаръчни комплекти, опаковки и картички и като комуникирате възможността за клиентите ви да закупят завършени подаръци от вас. Ако все още не предлагате подобни възможности – помислете сериозно, хората обичат да спестяват време като купуват онлайн и това е начин да им предложите оптимално решение на този въпрос. Бих ви посъветвал да помислите за варианти, в които клиентът да може да изпрати подарък директно на получател – анонимно или не.

Още нещо, което въобще не е за подценяване, е фактът, че надценките в този сегмент продукти се измерват в 4 цифрени проценти и това е доста простичък начин да увеличим малко средната стойност на поръчките, увеличавайки чувствително печалбата.

Искам само да ви напомня, че Свети Валентин е в средата на февруари, но е доста широко празнуван празник и за него се купуват значително количество подаръци. Времето да започнете да се готвите за този празник е именно януари, ако искате да извлечете максимума.

 

В туристическия бизнес именно сега е моментът за продажби на уикенди по повод 14-ти февруари, както и за ранни продажби на почивки за Великден и Майските празници. През 2011 година беше старта на бум-а на електронната търговия в България, като катализатори на този растеж бяха сайтовете за “групово пазаруване”. Точно през тази година и то точно в началото на годината – януари и февруари, някои от първите сайтове за групово пазаруване направиха оферти, в които продадоха по няколко хиляди уикенда и дори цели почивки в Турция и Гърция.

 

Добре, а ако не сте в никоя от тези категории и също така този месец е слаб за вашите продажби? Ами отговорът е прост – проявете креативност. Например, помислете дали имате някакви продукти, дори малка част от цялата ви гама, които са подходящи за подарък и направете лендинг страница с тях. Например “Нестандартни идеи за подарък за Йордан, Иван и Иво” и направете кампания с тази лендинг страница. Дори да не пожънете голям успех, което е малко вероятно, ще направите добро впечатление именно защото сте нестандартни и ще привлечете внимание върху вашия бранд, което неминуемо ще ви се изплати в бъдеще.

Пожелавам ви много успешни продажби и доволни клиенти през новата 2019 година!

Ако имате въпроси или коментари за статията ми, ще се радвам да оставите коментар по-долу.


Христо Атанасов – консултант по маркетинг и електронна търговия, който работи за редица доказани български и международни компании.



Други статии от поредицата:
Какво трябва да знаем, помислим и планираме преди да стартираме онлайн магазин
The Speed you need
Как да подготвите сайта си за Black Friday

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *