The Speed you need

Скорост … Аз съм скорост … 

Това е любимата реплика на Макуин (червената кола от анимационното филмче на Дисни :)).

 

Но трябва ли ни всъщност скорост? Колко скорост ни трябва и за какво ни е тя?

В тази статия очевидно ще си говорим за скоростта. Но скоростта може да има най-различни проявления в нашия онлайн магазин:

  1. Скорост на зареждане на сайта

За тази скорост се говори и се пише много. Тя е резултат от съвкупността на редица технически фактори, върху които често нямаме особено влияние и същевременно тя е важна. Важна е за потребителите – ако се налага да чакат 10 секунди, за да се зареди една страница и е много вероятно въобще да не я дочакат. Също така е важна за търсачките. Гугъл например отдават доста голямо значение на скоростта на зареждане на сайта, като фактор, според който класира сайта ви в резултатите от търсенето. Как можем да я подобрим:

  • Използвайте кеширане – Jump.bg предлага най-доброто решение на пазара на тема кеширане и скорост, а именно LiteSpeed сървъркойто получавате с всеки хостинг план.
  • Използвайте CDN. Content Delivery Network (CDN) е мрежа от сървъри, разположени по целия свят, които кешират статичното ви съдържание (страници, картинки и др. файлове), които се зареждат от най-близката точка до потребителя. Това спомага още повече за подобряването на скоростта на зареждане и то от всяка точка на света.
  • Оптимизирайте изображенията си. Въпреки, че супер-модерния ви фотоапарат прави 40 мегапиксела снимки, е крайно ненужно да ги използвате в уеб. Предвидете какъв размер снимки ви трябват реално и използвайте него. Всяка снимка, която е по-голяма от екрана е абсолютно ненужна и единствено ще забави зареждането на сайта ви. Също така можете да използвате актуалния напоследък формат за изображения WebP, който се разработва от Google и оптимизира размера на изображенията с 30-40%, според тях самите.
  • Оптимизирайте кода на сайта си. Или говорете с разработчиците на сайта ви да го направят.
  • Използвайте инструменти като GTMetrix и Google Page Speed Insights, за да анализирате скоростта на зареждане на сайта си, като същевременно тези инструменти ви дават и препоръки какво можете да подобрите.

Има много какво да се говори на тема подобряване на скоростта и можете да намерите доста информация в блога на Jump.bg с практически съвети за това. Ето няколко много полезни статии:

Оптимизиране на изображения с LiteSpeed Cache

Оптимизиране скоростта на WordPress сайт

Как да направим ултра-бърз WordPress сайт с помощта на LiteSpeed и PHP 7.2

 

  1. Скорост на взаимодействие на потребителя и сайта ви

Както казахме техническия аспект на зареждане на сайта ви е от изключителна важност, но не по-малко важно е колко бързо и лесно ще се ориентират потребителите в сайта ви, ще намерят и ще поръчат това което им трябва. Ето и някои насоки как да подобрите сайта си:

  • Структура на сайта. Разгледайте много внимателно структурата на сайта. Категориите и филтрите в сайта ви. Помислете всички аспекти, които клиентите ви търсят и проверете дали сайта ви е структуриран логично, спрямо продуктите, които предлагате и начините по които клиентите ви търсят. Информация за това какво и как търсят клиентите ви можете да видите в Google Analytics и Google Search Console – анализирайте ключовите думи, по които намират сайта ви и ще получите идеи за начина по, който клиентите ви търсят необходимите продукти. Още информация можете да получите и ако инсталирате лайв чат на сайта – това е доста полезен инструмент, с който можете да събирате обратна връзка защо на клиентите ви им е трудно да намерят и поръчат нещо в сайта.
  • Количката и “чекаут-а” са другите два изключително важни елементи. Премахнете всички излишни полета и стъпки и направете максимално опростен процес на поръчка, така че клиентите ви да завършват поръчката си максимално бързо и лесно.

 

  1. Скорост на обслужване и доставка

Накрая, но не на последно място ще разгледаме и този вид скорост. Колко бързо обработвате поръчките и ги изпълнявате и колко бързо след това те се доставят до клиента. Разбира се тук може да има много специфики в зависимост от продуктите, но в общия случай клиентите очакват, ако поръчат нещо днес, то да е при тях още утре. Особено при импулсивните покупки е много вероятно, ако доставката се забави, клиента вече да се е отказал.

Също е важна и комуникацията с клиента, с която му показвате, че работите усърдно по неговата поръчка – например имейлите, че сте получили поръчката, че я обработвате, че сте я изпратили или просто обаждане към клиента за потвърждение на поръчката и уточняване на деня за доставка.

А ако клиента ви напише имейл, съобщение или коментар в социалните мрежи с някакво запитване и вие не му отговорите своевременно, считайте че той вече е поръчал от друго място.

По дефиниция онлайн пазаруването следва да е бързо и лесно и клиентите ви очакват именно това. Всяко отклонение ви коства пропуснати ползи. От друга страна, ако целият ви бранш работи по подобен начин и клиентите са свикнали всичко да се случва бавно и трудно – то всяка оптимизация в тази посока ще ви открои от конкурентите и ще ви донесе допълнителни продажби и повече доволни клиенти.

––

В следващите статии от поредицата ще ви дам още практически насоки как да представяте продуктите, кои канали да използваме и в кои случаи и много други. За да не ги пропуснете се абонирайте за бюлетина на Jump.bg (най-горе на страницата в дясно).

Ако статията ви е харесала, ако имате въпроси или просто искате да ми напишете нещо – ще се радвам да прочета и отговоря на коментарите ви под статията.


Христо Атанасов – консултант по маркетинг и електронна търговия, който работи за редица доказани български и международни компании.

 

Други статии от поредицата:

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *